مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۰
۰ نفر

سید محمد فخار: مراسم روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیک با حضور چهره‌های شهری و کشوری در سالن ایران زمین خیابان بهشت برگزار شد.

آمار

تأكيد بر نقش فرهنگ و آموزش، يادآوري عوامل افزايش كشته‌هاي تصادفات و ارائه آمار دقيق از مرگ‌ومير قربانيان ترافيك از بخش‌هاي مورد بحث در اين مراسم بود كه حافظي از شوراي شهر تهران، اسكندر مومني از پليس راهنمايي و رانندگي و شجاعي از پزشكي قانوني به آن پرداختند.

رحمت‌الله حافظي رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي اسلامي شهر تهران در مراسم روزجهاني يادآوري قربانيان ترافيك گفت: كشور ما 1.1درصد جمعيت دنيا و 45.1درصد تلفات جاده‌اي جهان را در خود مي‌بيند. به گفته وي، رتبه ايران از ميان 190كشورجهان از نظر ايمني در تصادفات رانندگي 89 است اما براساس تكليف قانون 5ساله توسعه، سالانه بايد 10درصد ازحوادث رانندگي كاهش يابد. به گفته حافظي اكنون در 70تا 80درصد حوادث، خطاي انساني نقش اساسي دارد. حافظي در ادامه با اشاره به عوامل مؤثر در تلفات حوادث رانندگي اظهاركرد: 8.45درصد برخورد خودرو با خودرو و 7.26عابر و خودرو است كه در اين ميان 8.55درصد از تلفات بابت ضربه به سر بوده است. وي با اشاره به تأثير نوع خودرو در ميزان متوفيان حوادث رانندگي تصريح كرد: خودروي پرايد با 2هزار و 454متوفي6.13درصد، پژو 405با هزارو 823متوفي1.10درصد، پژو206با 396متوفي 2.2درصد، اتوبوس با 270متوفي2.1درصد و موتورسيكلت‌ها با 4هزار و 416متوفي 8.24درصد در تلفات حوادث رانندگي نقش داشته‌اند.

اين عضو شوراي شهر تأكيد كرد: پيش نويس سياست‌هاي كلي نظام در موضوع حوادث و سوانح ترافيكي تنظيم شده و به مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد ارائه شود تا با ابلاغ رهبر معظم انقلاب مبنايي براي مديريت جامع حوادث در كشورباشد. وي خاطرنشان كرد: جاي تامل دارد كه آمار تلفات حوادث رانندگي كشور برابر با سقوط يك هواپيماي ايرباس در هفته است.

  • كاهش مرگ بر اثر تصادف

سخنران ديگر مراسم سردار اسكندر مومني رئيس پليس راهنمايي ورانندگي كشور بود كه از روند رو به كاهش تلفات جاده‌اي ايران در ميان كشورهاي جهان خبر داد. به گفته وي، جايگاه ايران به لحاظ تلفات رانندگي در دنيا متوسط است و از طرفي تكيه بر يك عامل و متغير مثل عامل انساني، موجب غفلت و دور افتادن از هدف خواهد ‌شد. آنگونه كه مومني تصريح كرده، آمارها نشان مي‌دهد در حال حاضر در دنيا بيش از يك‌ميليارد و 500ميليون وسيله نقليه وجود دارد و سالانه يك ميليون و 270هزارنفر در جاده‌هاي سراسر جهان كشته مي‌شوند.

ين در حالي است كه سهم ايران در تعداد وسيله نقليه در دنيا 1.6است. مومني با تأكيد بر اينكه معتقدم حتي يك نفر كشته در كشورمان زياد است و آمارهاي ارائه شده به‌منظور ابراز رضايت نيست، گفت: در سال 1384به ازاي 10هزار وسيله نقليه 25نفر كشته شده‌اند. اين در حالي است كه اكنون در پايان سال 92به ازاي هر 10هزار وسيله نقليه 6نفر كشته شده‌اند. اين آمار نشان مي‌دهد بيش از 70درصد كاهش ميانگين تلفات داشته‌ايم به‌طوري كه ميانگين آسيا 10.9درصد است و اين بدان معناست كه آمار تصادف در ايران در مقايسه با دنيا و آسيا رقم بسيار بالايي نيست. براساس شاخص جمعيت در آمار تلفات حوادث رانندگي، در سال 84به ازاي هر 100هزار جمعيت 41كشته داشتيم كه در پايان سال 92اين رقم به 21كشته رسيده است كه نشان از كاهش 50درصدي تلفات طي 10سال گذشته دارد.

همچنين در كشور ما در سال 84، 28هزار نفر كشته مي‌شدند اما در سال 92، 18هزار نفر و طي 8‌ماه نخست سال‌جاري 17هزار نفر كشته شده‌اند و اين يعني كاهش 40درصدي تلفات به نسبت عدد مطلق كه كاهش 70، 50و 40درصدي به موازات موارد ذكرشده افتخاري بزرگ براي كشور ماست. مومني تأكيد كرد: با هيچ مبنا و شاخصي رتبه ايران در تلفات رانندگي رتبه بالايي نيست بلكه در رتبه ميانگين دنيا قرار دارد. به گفته وي، روند كاهش تلفات طي 10سال گذشته نشان مي‌دهد راه و مسيري كه انتخاب شده، راه و مسيري درست است و بايد با جديت بيشتر ادامه داشته باشد تا به حداقل ممكن برسد. به گفته سردار مومني به‌عنوان مثال هوشمندسازي معابر كه طي سال‌هاي اخير در شهر تهران محقق شده نقش مؤثر و بازدارنده‌اي در بروز حوادث رانندگي دارد. مثلا پل صدر كه افتخار ملي است با نصب سيستم هوشمند روي پل وضعيت ترافيكي و رعايت قانون از سوي شهروندان را به حد چشمگيري افزايش داده است.

  • تلفات رانندگي بايد به صفر برسد

يدجعفر تشكري هاشمي معاون شهردار تهران نيز در حاشيه مراسم روز جهاني يادآوري قربانيان ترافيك درجمع خبرنگاران تصريح كرد كه اميدواريم نتايج اين مراسم گامي در جهت كاهش روند تصادفات و به تبع آن مرگ ومير ناشي از حوادث رانندگي باشد. اگر انتظار داريم شهروندان قوانين رانندگي را رعايت كنند، بايد خودروي ايمن دراختيار آنها قراردهيم و سپس انتظار كاهش تلفات رانندگي را داشته باشيم.

  • 1500راننده بر اثر تصادف در زندانند

ئيس ستاد ديه كشور نيز در اين مراسم با تقدير و تشكر از فعاليت‌هاي پليس راهور و شهرداري پايتخت در حوزه ترافيك گفت: در سال 82بيش از 30هزار نفر بر اثر مقصر شناخته شدن در تصادفات رانندگي وارد زندان شدند، همچنين از اوايل انقلاب تاكنون بيش از 800هزار كشته در تصادفات رانندگي داشته‌ايم و بيش از 8تا 9ميليون انسان نيز بر اثر تصادفات رانندگي وارد بيمارستان شده‌اند كه درهمين راستا نيز بيش از 500هزار نفر به زندان فرستاده شده‌اند. وي با بيان اينكه آموزش سبك رانندگي بايد از مدارس آغاز شود، گفت: فرهنگسراها و سراهاي محله در حال حاضر بهترين مكان براي آموزش آموزه‌هاي ترافيكي به نوجوانان، جوانان و خانواده‌هاي آنان است. وي افزود: هم‌اكنون نيز 1500نفر ازرانندگان در زندان به‌سرمي‌برند و ما اميدواريم با پرداخت حقوق بحق اولياي دم بتوانيم از آنان رضايت بگيريم.

کد خبر 278083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha